Valdorfpedagoģija
Pirmā valdorfa skola (vācu: Waldorfschule) tika dibināta 1919. gadā Štutgartē, kad tabakas fabrikas "Waldorf Astoria" pārvaldnieks Emīls Molts (Emil Molt, 1876-1936), noklausījies Rūdolfa Šteinera (Rudolf Steiner, 1861-1925) lekciju Dornahā, uzaicināja viņu nodibināt rūpnīcas strādnieku bērniem skolu, kura balstītos Rūdolfa Šteinera mācībā – antroposofijā. Redzot situāciju, ka fabrikas strādnieku bērniem pēc 1. Pasaules kara nebija cerību saņemt jaunajam laikmetam un pasaules attīstībai pienācīgu izglītību, Emīls Molts gribēja organizēt un uzturēt skolu, lai bērni dzīvē sasniegtu vairāk, kā spējuši sasniegt viņu vecāki.
R. Šteiners bija pārliecināts, ka pedagoģijas pamatā ir jābūt bērnam un viņš jāskolo atbilstoši konkrētā bērna attīstībai un viņa vecumam. Tikai tas nosaka mācību saturu un metodes, ar kādām jāstrādā bērnudārzā un skolā. Valdorfpedagoģijas pamatdoma ir tā, ka cilvēkā jāattīsta viss – griba, jūtas, domāšana – proporcionāli vienādi, lai viņš kļūtu par vispusīgu, domājošu un atbildīgu sabiedrības daļu. Pārmērīga intelektualizācija agrīnā vecumā noved pie nihilisma veidošanās, jūtu, cilvēciskuma un empātijas trūkuma sabiedrībā. Katrā vecumposmā bērna uztvere ir citāda, ir tik daudz lietu, norišu, parādību, ko bērns uztver kā pašsaprotamas, un ir tik daudz, kas viņu attiecīgā vecumposmā neuzrunā. Izglītība nav politizējama, pretējā gadījumā tā kļūst par eksperimentālu ieroci, kas pavērsts pret pašu sabiedrību.
“Mūsu visaugstākajiem centieniem ir jābūt vērstiem uz to, lai attīstītu brīvus cilvēkus, kas paši spēj veltīt savu dzīvi izvēlētajam mērķim un virzienam. Nepieciešamība kopt iztēli, spēja atpazīt patiesību un atbildības sajūta - šie trīs spēki ir izglītības būtība.” (Rūdolfs Šteiners)
Audzināšana brīvībai un atbildībai
Skaidrojošu informāciju par to, kā notiek mācības valdorfskolā, lūdzu, meklējiet šeit.
Valdorfskolas
2019. gadā pasaulē darbojas apmēram 1000 valdorfskolu, Latvijā akreditētas trīs:
- Rīgas Valdorfskola (un bērnudārzs)
- Ādažu Brīvā valdorfa skola (un bērnudārzs)
- Pārdaugavas Valdorfskola
Gulbenes Valdorfa pamatskola
Ogres Baltā skola (strādā ar valdorfpedagoģijas metodi)
un citas iniciatīvas, kuras savā ikdienā izmanto valdorfpedagoģijas elementus
Viena no pirmajām valdorfa izglītības iestādēm bija Pārdaugavas
Pirmsskola (iepriekš to sauca Mārupītes Valdorfa bērnu dārzs).
Latvijā valdorfskolu mācību priekšmetus un dienas
ritmu pedagogi ir izstrādājuši saskaņā ar visā pasaulē vienādi akceptēto valdorfskolas
mācību plānu, kas atšķiras no vispārējās mācību iestādēs praktizēto. Taču mācību
pirmsskolas, pamatskolas un vispārējās vidējās izglītības programmas
licencējusi Latvijas Republikas
Izglītības un zinātnes ministrija. Skolēni
kārto valsts centralizētos eksāmenus, beidzot 9. un 12. klasi, un saņem
Izglītības un Zinātnes ministrijas apstiprinātas liecības, kā arī valstī
noteiktas apliecības par pamatizglītības ieguvi un atestātu par vidējās
izglītības ieguvi.
Ikdienas mācību procesu valdorfskolā raksturo Ādažu Brīvās valdorfa skolas skolotāja Inga Zemīte un vecāko klašu skolēni:
https://www.tvnet.lv/4793850/ko-skolenam-dod-valdorfpedagogija
Uzzini vairāk
(2) Valdorfpedagoģija | Facebo
Valdorfskola | Pārdaugavas Valdorfa pamatskola | Rīga (pardaugavas-valdorfskola.lv)
Rīgas Valdorfskola
Ādažu Brīvā valdorfa skola (un bērnudārzs)
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.